Tropische kust - Reisverslag uit Elmina, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu Tropische kust - Reisverslag uit Elmina, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu

Tropische kust

Door: familieschonk

Blijf op de hoogte en volg Ruud Elise Stan Tamara Joep

26 Juni 2010 | Ghana, Elmina

De kust hier in Ghana is werkelijk fantastisch. Kilometers lange witte stranden, palmbomen, rotsachtige zee, witte branding en geen toerist te bekennen. Er is echter 1 maar… de vuilnisbak moet hier nog uitgevonden worden, het afval wordt hier in zee gegooid en dus liggen de stranden vol met plastic afval, waterzakjes, schoenen, slippers en al het andere wat niet verteert. Het is een cultuur zegt men hier die niet zo maar verandert, vroeger werd alles uit bladeren gegeten en die gooide je ook weg….
De kinderen vermaken zich uitstekend in Kosa beach, een relaxed hotel gerund door een Nederlands stel, waar de sfeer heel goed is en veel menging is met de lokale bevolking. Uiteraard is het personeel Ghanees, maar ook kinderen uit het dorp die naar schoolgaan mogen na schooltijd hier op het terrein verblijven en gebruik maken van de spelletjes. Ze verdienen een zakcentje door in de palmbomen te klimmen en een verse cocosnoot voor de gasten (voornamelijk vrijwilligers die hun laatste dagen hier in Ghana nog even relaxed doorbrengen) te plukken. Stan brengt uren door met voetballen op het strand, nadat de Ghanese kinderen direct uit school naar het hotel toesnellen (moderne school, hoor, continurooster tot 2 uur; grapje voor insiders!). Tamara vermaakt zich met beachball en Joep heeft zich een Afrikaanse spelletje al snel eigen gemaakt.
Vandaag Elmina Castle bezocht, het grootste slavenfort van Afrika. Indrukwekkend om het verhaal te horen in de omgeving waar het allemaal werkelijk gebeurde. Vooral het moment toen de gids vertelde dat het Nederlands versje Iene Miene Mutte gebruikt werd om slavinnen uit de groep te halen om de nacht mee door te brengen. Uhum, op dat moment voelden we ons wel een beetje ongemakkelijk, maar toen ik dit zei tegen Apollo onze gids reageerde hij heel fel. Het waren de leiders in Ghana die dit lieten gebeuren, ook al wisten ze niet echt wat er daar gebeurde, ze kregen er geld voor. Het moet dus vooral bij hen gezocht worden en de Europeanen moet de schuld niet hiervan aangepraat worden. Tja, heel goed om deze nuancering te maken en te zien maar dit betekent niet dat de Europeanen geen blaam treft.
Na een paar dagen relaxed te hebben en een beetje gewend te zijn aan klimaat, eten en de omgeving gaat morgen onze reis echt beginnen, we rijden naar het oosten, de Voltaregion in. Het vakantieritme begint te komen…