Voltaregion - Reisverslag uit Akosombo, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu Voltaregion - Reisverslag uit Akosombo, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu

Voltaregion

Door: familieschonk

Blijf op de hoogte en volg Ruud Elise Stan Tamara Joep

29 Juni 2010 | Ghana, Akosombo

We hebben de kust verlaten en zijn op weg naar het noorden via de Volta region. Onderweg pikken we onze chauffeur op en met z’n 7-en in de landrover, bagage bovenop zijn we klaar voor de reis. Onze eerste stop is aan de bank van de Voltarivier, vlakbij Volta lake, volgens de gids het grootste stuwmeer van de wereld (8500 km2) en verzorgt de stroomvoorziening van 70% van Ghana en ongeveer 30% van Togo en Benin. De afstand vanaf de kust is 270 km. Dat we dit niet in 3 uur zouden redden was te voorzien, maar Accra zorgde voor een zodanige giga opstopping dat we na 7 uur rijden over niet altijd geplaveide wegen bij Atimpoku aankomen. Die landrover is hier wel nodig. Zo, maar dit was het wel waard, een prachtige plek aan de rivier met privéterras op vlonders. En ja hoor, een groot tv scherm voor het WK voetbal en een zwembad in het naast gelegen hotel; het feest is compleet. Stan kijkt hier trouwens meer wedstrijden dan hij in Nederland zou zien. Overal waar maar een tv staat zijn de wedstrijden te volgen en ook op christelijke tijden, dus er wordt zoveel mogelijk gekeken. Op dit moment zit zowel Ghana als Nederland nog in de race…. Joep en Tamara hebben een hele middag in het zwembad gelegen, ze waren er niet uit te slaan. Er wordt trouwens door de kinderen in zwemmomenten gedacht, nog alle dagen gezwommen in zee, nu in zwembad, volgend guesthouse in waterval, dan 2 dagen niet, dan weer zwembad.

We hebben een bead industry bezocht, alhoewel ons beeld van industrie wel iets anders eruit ziet dan we hier aantroffen. Na een hobbel de bobbelweg kwamen we in een oase van rust terecht, waar een paar Ghanezen handmatig kralen vanuit recycled glas aan het maken waren op een tempo waar je direct heel relaxed van wordt. Dit noemen wij geen industrie, maar therapie!
De volgende stop is Liate Wote, een dorpje in de bushbush. Very basic guesthouse, maar erg schoon. Hoe meer je naar het noorden komt, hoe meer relaxed het leven er is. De rust valt over je heen hier in Liate Wote, een groepje vrouwen zit bij elkaar, de een zet krulspelden in, de ander bakt cassava, nog een vrouw schilt de yam en kinderen spelen er een beetje om heen en geiten lopen er tussen door. Hier en daar zie je iemand even een tukkie doen. Dit is de ultieme manier van ontspanning, daar kunnen wij (lees Elise) nog veel van leren. Maar vandaag hebben we hier geen tijd voor. Nadat Ruud, Tamara en Stan vanochtend een berg beklommen hebben, gaan we nu naar de watervallen. Prachtige vegetatie, veel fruit en notenbomen en zwemmen onder de waterval! (Elise was eerder dan Ruud in het water.)

• 02 Juli 2010 - 21:08

Paul En Saskia:

Mooi om te lezen dat het goed gaat. wat zijn kinderen toch flexible. Heel wat anders dan in London Gha- Uru kijken. Ook hier lekker warm. Lekker relaxen. En in tegenstelling tot bij jullie, heel veel mensen. Groetjes. Paul en Saskia

p.s hoezo Elise eerder in het water dan Ruud? :-)

• 03 Juli 2010 - 13:37

Robin, Niels, Suz :

Gisteren spannende wedstrijden gezien, van Ghana en Nederland!!! Was hartstikke leuk. Op de Beestenmarkt feest en hier ook leuk. Toch gelukt om iets op internet te krijgen!! Klinkt allemaal wel heel erg spannend en leuk. Groetjes uit het warme Delft.

• 03 Juli 2010 - 16:40

Saskia Bremer:

lieve tamara
    gister ben ik naar het strand geweest en daarna heb ik een tram ongeluk meegemaakt spannend joh!!!!
    alleen jammer genoeg heb ik daardoor de eerste helft van van het nederlandse voetbal gemist;)
    morgen ga ik op vakantie dus kan ik niet meer schrijven:(
    groetjes saskia

• 03 Juli 2010 - 18:07

Gien En Mannen:

Ble, iene miene mutte ga ik niet meer opzeggen.
    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben! Goede manier ook om weer helemaal tot de basis van het leven te komen. Hier alles steady, ghana ligt eruit (wk). Maar afwachten wat nederland gaat doen.
    Dikke kus

• 03 Juli 2010 - 21:25

Octaaf & Jeannette:

Geweldig dit zo allemaal te kunnen volgen, leve het www! Dat Ruud traag is wisten we al.... We wensen jullie een fijne/ goede/ leerzame tijd. We leven met jullie mee!
    Groetjes, J.O.S.I.

• 04 Juli 2010 - 12:58

Mart En Hilde:

lieve allemaal,

Schitterend en spannend om jullie reisverslag te lezen. Fijn dat alles goed gaat en dat de kinderen zich uitstekend vermaken. Maar Stan! Zou jij de ghanezen kunnen leren, hoe ze strafschoppen moeten nemen? Groetjes en nog veel plezier. Opa Mart en Hilde

• 04 Juli 2010 - 17:14

Ellen:

geweldig dat jullie het naar het zin hebben.we blijven sms en met de voetbal weer op dinsdag groetjes veel plezier artsjes

• 05 Juli 2010 - 12:31

Abel,Jonas,Aletta:

Wauw wat klinkt dat allemaal goed,heerlijk en mooi! Jonas is inmiddels op brugklaskamp van het Stanislas. Hij heeft van Delft naar Zeeland gefietst samen met 5 jongens uit zijn klas. Zonder begeleiding! Het is gelukkig allemaal goed gegaan. Er waren wel op de route een aantal posten waar ze terecht konden voor water en even konden uitrusten. Ze waren vertrokken om 10.00 uur en kwamen aan om 16.45 uur.
    Abel heb ik vanmorgen uitgezwaaid bij de tennisvereniging. Samen met Brendan is hij op tenniskamp. Net als Jonas naar zeeland. Wie weet komen ze elkaar nog tegen. Het programma zag er indrukwekkend uit. In elk geval liggen ze 's avonds niet voor 1.00 uur in bed. Vrijdagmiddag komen ze weer terug. Ze zullen ook wel van de zee in zeeland genieten. het weer is hier fantastsich!
    Hartelijke groet van ons en wedreom veel plezier en succes!Aletta

• 05 Juli 2010 - 20:28

Carola:

Hoi allemaal,
    Wat een geweldige verhalen en wat leuk om dat allemaal zo te kunnen volgen. Wij vertrekken vrijdag naar Italie. Ik hoop daar ook te kunnen relaxen (-;. Erg druk geweest de laatste weken! )-:
    Geniet!,
    Carola

• 10 Juli 2010 - 17:00

Sterre:

wow! dat ziet er allemaal mooi uit, vind ik dan. is het daar leuk?? nog veel plezier en suc6!