De eerste stenen worden gemaakt - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu De eerste stenen worden gemaakt - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu

De eerste stenen worden gemaakt

Door: familieschonk

Blijf op de hoogte en volg Ruud Elise Stan Tamara Joep

12 Juli 2010 | Ghana, Bolgatanga

Vrijdag 9 juli hebben we samen met de Youth Harvest Foundation de bouwplaats van de Junior High School bezocht. De locatie ligt in Bawku, een klein plaatsje ongeveer 50 km ten oosten van Bolgatanga, dichtbij de grens van Togo en Burkina Faso.
Eerst hebben we de primairy school bezocht en kort gesproken met de leerkrachten waarna we langs alle klassen zijn gegaan. De schoolkinderen vonden dit prachtig, maar ik moet zeggen dat wij ons nogal opgelaten voelden. (alsof Sinterklaas langs komt). In zo’n Afrikaans dorpje is het gebruikelijk dat je ook even met de dorpsoudsten een praatje maakt, hoewel praatje, ze spraken geen woord Engels en wij na drie weken nog steeds geen woord Gurni (een van de Ghanese talen).
Op de bouwplaats werd hard gewerkt aan het zelf maken van stenen. Deze stenen werden gemaakt van zand en cement met weinig water en werden vervolgens in een mal geplaatst. Per dag worden er ongeveer 600 stenen gemaakt die dan gedurende 21 dagen worden bevochtigd totdat zij uiteindelijk keihard zijn. In verband met de regentijd (van mei tot augustus) en de daaraan gekoppelde beschikbaarheid van water is deze week gestart en kan in september met de bouw van de school gestart worden.
Het is van groot belang dat de school er snel komt, omdat anders de kinderen die dit jaar klaar zijn met de primairy school geen vervolgopleiding kunnen volgen. Er is besloten een tijdelijk gebouw in te richten zodat ze er zeker van zijn dat de kinderen naar deze vervolg opleiding gaan en niet stoppen en op zoek gaan naar werk of bij hun ouders gaan werken.
Na deze interessante bezichtiging hebben we ook nog een ander project van de YHF bezocht. Een “farming” project om boeren te stimuleren aardnoten te verbouwen waaruit olie kan worden geproduceerd. Omdat er in verband met de lange droge tijd eenmaal geoogst kan worden is er een initiatief gestart om boeren te stimuleren ook tijdens de droge periode te zaaien en te oogsten. Dit betekent natuurlijk dat er geïnvesteerd moet worden in irrigatie middelen (rivier ligt op kleine afstand). Investeren brengt natuurlijk ook risico’s met zicht mee en de boeren waren naar zeggen van YHF nogal negatief t.o.v. het doen van investeringen. Zonder hierover vooraf goed overleg te hebben was er een meeting georganiseerd met de boeren waarin wij moesten aangeven dat het nemen van risico’s hoort bij gezonde bedrijfsvoering. Onder een grote boom was een heuse “vergaderruimte” ingericht waar zo’n 50 boeren zaten te wachten op een toespraak van ons als leken!
Alles wat we zeiden werd vertaald door een tolk. Een zeer bijzondere ervaring en achteraf een toch goede bijeenkomst met veel discussie en vragen.
Een zeer interessante dag, leerzaam en informatief en vooral verrassend!

• 14 Juli 2010 - 22:25

Erica:

Wow, klinkt heel erg interessant! Succes.