Besteding opgehaald bedrag Jan Vermeer BBA en BBC - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu Besteding opgehaald bedrag Jan Vermeer BBA en BBC - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu

Besteding opgehaald bedrag Jan Vermeer BBA en BBC

Door: familieschonk

Blijf op de hoogte en volg Ruud Elise Stan Tamara Joep

22 Juli 2010 | Ghana, Accra

De 2de dag in Sognaayilli zijn we naar 16 vrouwen uit Sognaayilli gegaan. Dat waren de vrouwen waar het geld dat BBC en BBA van de Jan Vermeer hebben opgehaald heenging (225 euro). Die vrouwen leende het geld om inkopen te doen, als ze dan winst maken moeten ze het geld terug betalen (inclusief rente). De vrouwen verkopen Dawa Dawa, peper, Kuli Kuli, Sheanut butter, Sheanut olie en yam.
Hier onder leggen we uit wat dat allemaal is.
Dawa Dawa: Dawa Dawa is fijngestampt zaad van de Dawa Dawa boom, wat gebruikt wordt om verschillende sauzen te maken. Het stinkt wel enorm.
Kuli Kuli: Kuli Kuli zijn fijngestampte pinda’s. Uit die pinda’s komt olie, die olie gebruiken ze weer om te bakken. Verder is er nog het overige spul dat lijkt op pinda kaas. Daar maken ze een cirkel van en dat bakken ze. Heerlijk!
Sheanut butter/olie: Sheanut is een noot van een Sheanut boom. Daar maken ze een soort cremé en olie van. Als lichaamscrème of om in te bakken
Yam: Yam is een soort aardappel dat wat harder is. Het is best wel lekker.,
Door ons geld kon de groep van vrouwen worden uitgebreid en konden meer vrouwen worden gestimuleerd om handel te drijven.

Groet,
Stan en Tamara

• 28 Juli 2010 - 20:36

Martin:

Potjandorrie, jullie hebben nog geen reactie gehad op een van de belangrijkste delen van de reis! 225 euro is voor jullie (Stan en Tamara) veel geld (neem ik aan), maar voor die vrouwen nog veel meer. Ik begreep van Elise dat een maandloon 2 euro is. Wat goed dat jullie dit microkrediet hebben geregeld. Wisten jullie trouwens dat de bedenker van mikrokrediet de Nobelprijs heeft ontvangen? En dat prinses Maxima ook veel mikrokredieten heeft geregeld? Eigenlijk zouden jullie ook een kleine Nobelprijs van Maxima moeten ontvangen! Ik ben benieuwd of jullie als jullie terug zijn, te horen krijgen of de vrouwen veel Dawa Dawa, peper, Kuli Kuli etc. kunnen verhandelen.

Veel plezier nog met de rest van de reis en geniet van de vakantie!

Groet,

Martin en Inge

PS1 Kan Joep ons in Nederland het spelletje uitleggen waar hij zo goed in is?
    PS 2 Stan, was dit wel maltbier? Je kijkt wel erg blij op de foto! ;)