Trekking naar bergstam - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu Trekking naar bergstam - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu

Trekking naar bergstam

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Ruud Elise Stan Tamara Joep

16 Augustus 2014 | Thailand, Chiang Mai

Na een volledige dag regen in Chiang Mai gehad te hebben, was het tijd voor een 2 daagse trekking naar een bergstam, the Palong, oorspronkelijk afkomstig uit Birma, waarvan een klein deel zich in Thailand heeft gevestigd. (2000 in Thailand tov 25.000 in Birma). Ze spreken hun eigen taal, wat absoluut niet lijkt op de Thaise taal. De dag begint ook regenachtig, maar gelukkig was het droog toen we de wandeling startte. Wel overal erg glibberig. Met 2 andere Nederlandse gezinnen en 2 Thaise gidsen gingen we op pad. De hoofdgids wist veel over de natuur, maar was helaas communicatief niet zo vaardig waardoor veel informatie verloren ging. En de ander sprak geen woord Engels. De "activiteiten" onderweg, zoals hoedjes maken van bananenblad, katapult schieten, bamboe worm zoeken en bekers snijden uit bamboe, waren vooral leuk voor de gidsen. Wij stonden er bij en keken er naar. Maar al met al, de wandeltocht was schitterend, mooie uitzichten, dwars door jungle, rijstvelden en maisvelden. Einde vd middag kwamen we in dorpje aan, waar we werden opgewacht door hordes kinderen. Heel mooi dorpje, eenvoudig maar vriendelijke mensen en even back to basics. Overnachten op harde matrassen met z'n allen op rij gescheiden door klamboes, hier en daar met een gat.
Heerlijk gegeten en meegeholpen met de bereiding hier van, onze kinderen ( vooral de meiden) waren erg populair bij de kinderen van het dorp en samen voetballend en speelden ze met elkaar. En natuurlijk werden we na het eten getrakteerd op een traditionele dans, de meiden werden ook gekleed in traditioneel kleding en mochten ook meedoen. Joep stak enthousiast z'n hand op om mee te dansen, maar helaas, hij was een jongen dus mocht niet meedoen. Maar dit kwam helemaal goed toen wij ook ons dansje mochten doen, enthousiast werd door alle kinderen "kom pak je lasso maar" opgevoerd, Joep voorop!
Na een warme nacht en goed ontbijt, werd de markt uitgestald en konden we "authentieke" souvenirs kopen. Vooral de katapulten waren geliefd!
Mooie tocht terug naar de auto. Opvallend is dat hier in Thailand veel ondernomen wordt. Onderweg zagen we dat in een dorp initiatieven genomen werden om een watersysteem aan te leggen, gefinancierd door de overheid en uitgevoerd door de lokale bevolking zelf. Dit is een groot verschil met Afrika, waar men dit soort initiatieven vaak overlaat aan derden.
Op de terugweg stond nog een bezoek aan een orchideeën farm op het program, maar unaniem besloten om linea recta het zwembad van het hotel weer op te zoeken.
'S avonds gegeten in het dada kafe, leuk en gezond restaurant, veel lekkere verse juices ( en ook bier). En ons verblijf in Chiang Mai afgesloten met de saterday bazar, voor al uw souvenirs!

• 21 Augustus 2014 - 11:33

Mart En Hilde:

Hi Elise,Ruud en kids

Met interesse lezen we jullie avonturen. Prachtig om zo iets moois mee te maken en wensen we jullie nog fijne laatste week.

Mart en Hilde