Het eeuwige vuur van Cirali - Reisverslag uit Çıralı, Turkije van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu Het eeuwige vuur van Cirali - Reisverslag uit Çıralı, Turkije van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu

Het eeuwige vuur van Cirali

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud Elise Stan Tamara Joep

31 Juli 2013 | Turkije, Çıralı

Na twee dagen in Antalya gaan we met de taxi naar het busstation net buiten Antalya. Hier krijgende onze eerste ervaring met het openbaarvervoer van Turkije. Bij het busstation worden we meteen begeleid naar de juiste bus die vrijwel meteen vertrekt. Na een paar tussenstops om de bus zo vol mogelijk te krijgen rijden we naar Cirali junction waar we met een Dolmus de laatste kilometers afleggen naar hotel Canada.
Daar verblijven we in een schitterende nieuwe bungalow in een boomrijke omgeving met lekker restaurant en natuurlijk heerlijk groot zwembad. Cirali is klein dorpje met een schitterend stand. Het strand is tevens broedplaats voor zeeschildpadden. Om de jonge schildpadden te kunnen zien moet je wel om vijf uur in de ochtend opstaan. De jonge schildpadden graven zich dan een weg uit hun nest en hebben een gevecht met zand en grote kiezelstenen tijdens hun tocht naar het water. Een echte struggle for life.
Rondom Cirali zie je bergen, de moeite waard om 's avonds als het wat koeler is (30 graden) een bergwandeling te maken naar het eeuwige vuur. Na een wandeling van ongeveer 30 minuten kom je op een plateau waar op diverse plaatsen vuur uit de grond komt. Samenstelling van het gas is nog steeds vaag ondanks vele testen en analyses. Een bijzondere belevenis. Rond 22:30 uur zijn we weer in het hotel en maken ons klaar voor onze volgende reis

• 10 Augustus 2013 - 21:19

Jozé:

Ik heb goede herinneringen aan Cirali. Ik was hier op wandelvakantie/huwelijksreis.