Selcuk en de oude stad Ephesus - Reisverslag uit Selçuk, Turkije van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu Selcuk en de oude stad Ephesus - Reisverslag uit Selçuk, Turkije van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu

Selcuk en de oude stad Ephesus

Door: Ruud & Elise

Blijf op de hoogte en volg Ruud Elise Stan Tamara Joep

14 Augustus 2013 | Turkije, Selçuk

Na het ontbijt laten we de plaatselijke taxichauffeur, de "Candy man" , ons ophalen en afzetten bij de Bafa junction in de hoop dat er bussen of een Dolmus stopt. Binnen vijf minuten zaten we in de bus richting Izmir, we kunnen mee tot Soke. In Soke wordt ons een bus aangeboden naar Selcuk, maar door een communicatie probleem wordt nadat al onze bagage net in de bus zit verteld dat we nog eens 45 lira extra moeten betalen. We besluiten de bus te verlaten, geld terug te vragen en op zoek te gaan naar Dolmus. Binnen enkele minuten zijn we op weg naar Selcuk, blijkt dat we wel over moeten stappen maar uiteindelijk gaat het goed. Hotel is prima, buiten een slecht functionerende airco, en heeft heerlijk zwembad. Door aanhouden van Elise werd de airco uiteindelijk rond 22:00 uur toch nog gerepareerd.

Ephesus, in het Turks Efes, was in de oudheid een grote Ionische haven- en handelsstad aan de westkust van Klein-Azië in de huidige provincie Izmir in Turkije nog geen kwartier rijden ten zuidwesten van Selçuk. Efes is het belangrijkste archeologische gebied van Turkije, en een van de grootste opgravingen uit de Griekse oudheid. Het was oorspronkelijk (ca. 1100 v.Chr.) een groep inheemse nederzettingen, gelegen rondom het heiligdom van de grote Aziatische vruchtbaarheidsgodin, Artemis van Efeze genaamd.
Kortom een ideale plek om zwembad en cultuur met elkaar af te wisselen. We besluiten hier drie nachten te blijven en dan rechtstreeks naar Istanbul te gaan.
De meeste toeristen komen per bus vanuit Kusadasi de ruïnes bezoeken en brengen geen tijd door in Selcuk zelf. Selcuk is daardoor een gemoedelijk stadje met veel cafeetjes waar mannen bij elkaar komen om thee te drinken, te kaarten en waterpijp te roken. Het Akay hotel waar we zaten had ook een vergelijkbare sociale functie, en trok veel bewoners aan, gezellig allemaal aan de waterpijp en het bier. En de eigenaar deed gretig mee.... Tja, dan willen wij die waterpijp ook wel uitproberen, waarop de volgende dag de kinderen verontwaardigd uitriepen of we nu verslaafd waren.....behalve Stan, die zou ook wel willen!