Het "hoe en waarom" - Reisverslag uit Delft, Nederland van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu Het "hoe en waarom" - Reisverslag uit Delft, Nederland van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu

Het "hoe en waarom"

Door: familieschonk

Blijf op de hoogte en volg Ruud Elise Stan Tamara Joep

05 Mei 2010 | Nederland, Delft

Delft. 25 april 2010
Dear all,
Zoals wellicht een aantal van jullie weet gaan we komende zomer met het hele gezin voor 2 maanden naar West Afrika. We gaan daar een rondreis maken door Ghana, Togo en Benin. Het hoofddoel van onze reis is Noord Ghana. Hier zullen we 3 weken lang in traditionele dorpen verblijven en een vorm van vrijwilligerswerk gaan doen.

Elise: “Het plan ontstond toen ik terug kwam uit Zambia. Ik wilde heel graag op wat voor manier dan ook nogmaals een bijdrage leveren aan ontwikkelingswerk en daarnaast bleek dat ik met m’n verhalen en foto’s er niet in slaagde om het schrille contrast dat er is tussen het leven hier en daar bij m’n kinderen over te brengen. Ik realiseerde me dat de enige manier om ze daadwerkelijk iets mee te geven van een andere wereld is: er met ze naar toe te gaan.
Ja, inderdaad ze zijn nog erg jong (5, 8 en 11 jaar); ja wellicht is het wel te vroeg om ze bloot te stellen aan armoede; ja klopt, zelf kreeg ik hier ook pas mee te maken toen ik volwassen was; ja, misschien moet je ze wel een volledig onbezorgde jeugd geven; ja, wie weet, is de shock straks te groot; maar ja, aan de andere kant, misschien zien ze het wel als een soort kamperen en staan ze er heel onbevangen in!”

Nadat we het besluit genomen hadden, begon de zoektocht naar vrijwilligersorganisaties die open stonden voor onze ideeën. Er zijn heel veel organisaties actief op dit gebied, van lange tot korte verblijven al dan niet in combinatie met vakanties, je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk MAAR vrijwilligerswerk door een gezin met jonge kinderen….ze dachten allemaal mee maar dat was vooral in de trant van verwijzen naar collega organisaties.
Uiteindelijk werd onze zoektocht beloond, de organisatie Ontmoet Afrika begreep exact wat we wilden (www.ontmoetafrika.nl). Ontmoet Afrika organiseert vrijwilligerswerk in Ghana en Kameroen en heeft een ecotoerismeproject in twee dorpjes in Noord Ghana. Ghana is landschappelijk misschien niet het meest spectaculaire land van Afrika en de voltallige big five zullen we in de wildparken niet ontmoeten, maar het is wel een land waar het echte Afrikaanse leven zich nog afspeelt. Het is arm, vooral in het noorden van Ghana, maar veilig! En wat de wilde beesten betreft, de kinderen hoeven niet op deze jonge leeftijd het mooiste wildpark van de wereld al gezien te hebben, toch? Anders blijft er niets te wensen over (en bij ons ook niet….)
Terug naar de organisatie Ontmoet Afrika, de visie van deze organisatie sprak ons direct zeer aan:
Ontmoet de ander, ontwikkel jezelf en inspireer elkaar.
Onze visie is dat mensen die met een open blik naar Afrika gaan, echt in contact kunnen komen met de mensen die daar leven. Daar leer je van, dat geeft inspiratie, en dat leidt tot betrokkenheid. Dat spreekt ons meer aan dan daar naartoe te gaan met het idee hen te moeten helpen of te laten zien hoe het volgens ons moet. Ons doel is enerzijds het stimuleren en faciliteren van contact, kennis en begrip tussen mensen met verschillende culturele achtergronden waardoor onbegrip, vooroordelen en discriminatie aan weerszijden doorbroken kunnen worden. Anderzijds willen we de mensen die tot het armere deel van de bevolking in Afrika behoren een extra bron van inkomsten bieden.""

Naast vrijwilligerswerk en ecotoerisme heeft Ontmoet Afrika ook een stichting die eigen projecten voor sociaal achtergestelde groepen organiseert en financiert. Aan een van deze projecten gaan wij een bijdrage leveren, n.l. het MARVEL Project. MARVEL staat voor Meet Africa Rural Village Experience and Lodging. Dit project is gericht op de ontwikkeling van kleinschalig, duurzaam toerisme in Noord-Ghana, specifiek in de dorpjes in Noord Ghana. Het doel is tweeledig. Enerzijds het vergroten van de welvaart van de gemeenschap in de dorpen, met speciale aandacht voor de positie van vrouwen. Anderzijds Westerse toeristen intensief kennis laten maken met de Ghanese cultuur en levenswijze.
Wij verblijven voor dit project in 3 dorpjes gedurende 3 weken. We worden ondergebracht bij een gastgezin en wonen deze periode in een hut van leem. Deze hut staat in de compound van het gastgezin. We gaan daar meedoen aan het dagelijks leven en activiteiten van de dorpsbewoners. Wat dit concreet betekent weten we nog niet, maar je kunt je voorstellen dat we helpen met bereiden van maaltijden, inkopen doen, water halen en misschien wel met een nieuwe hut bouwen. Daarnaast organiseren de dorpsbewoners ook “workshops”om de gasten kennis te laten maken met dagelijkse gewoontes en tradities (bv manden vlechten, waarzeggerbezoek, dansen…).
Ondanks dit prachtige project, bleef het aan ons knagen dat we ook graag iets concreets wilde doen, bv meehelpen met bouw van school, waterput slaan, lesgeven ..noem maar op. In die zelfde periode vertelden we Paul en Saskia van onze plannen en spontaan boden zij aan om een donatie te doen vanuit Progress. Dit kwam heel goed samen. Via Ontmoet Afrika zijn we in contact gekomen met Youth Harvest Foundation (www.yhfg.org), een NGO (Non-Government Organisation) die de Noord Ghanese jeugd helpt met het ontwikkelen van hun vaardigheden en het bouwen van zelfvertrouwen dat nodig is om tegen de armoede te vechten. Het toeval wilde dat de directeur van deze organisatie (John) een jaar in Nederland was voor een studie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. John is een middag bij ons thuis geweest om meer toelichting en informatie te geven over zijn organisatie maar wat nog veel leuker was, hij wilde heel graag persoonlijk met ons kennis maken om te zien wat voor vlees hij in de kuip had. Hij liet ons onze motivatie uitgebreid uitleggen, toetste onze betrokkenheid en intenties en wilde overtuigd worden dat we niet “zomaar”een donatie geven met het idee van: doe er maar iets mee. Het was een bijzondere ontmoeting, hij had z’n vrouw meegenomen die zwanger was en toevallig voor een paar weken in Nederland was. Hij vertelde een zeer persoonlijk en indringend verhaal over hoe hij als kind in een Noor Ghanees dorp geregeld heeft dat hij naar school kon; z’n vader heeft hier jaren niets van geweten. Hoe hij vervolgens is vertrokken naar het zuiden van Ghana om zich te ontwikkelen, te studeren, een goede baan heeft kunnen vinden maar uiteindelijk toch terug gekeerd is naar Noord Ghana om zich in te zetten voor de jeugd waarvoor hij een voorbeeldfunctie kan zijn. John gaf aan het een geweldig initiatief van ons te vinden om dit avontuur samen met de kinderen aan te gaan. De kinderen zelf vonden zijn bezoek wel een beetje spannend, hij sprak Engels en was natuurlijk roetzwart. Hij kwam de dag na sinterklaasavond bij ons…. wie weet speelde dit een rol en ik had voor de zekerheid de stapel cadeaus maar naar boven verhuist….

Het klopte allemaal, dit is een organisatie waarin we vertrouwen hebben dat het geld goed besteed wordt. Tijdens ons bezoek aan Ghana kunnen we vanuit de dorpjes de YHF regelmatig bezoeken en momenteel zijn in gesprek wat we, naast de donatie, zelf kunnen bijdragen in de organisatie.
Het bedrag dat Progress wil doneren is maar liefst 15.000 euro. Dat is een giga bedrag voor daar, het sloeg in als een bom toen we John mailde dat Progress dit bedrag voor ogen had. Per omgaande mailde hij het volgende:

“Dear Ruud, Elise and my little friends,
Am so excited such that i can only give a quick, short acknowledgement
now. when my excitement boils down a bit and after sharing this with the
rest of the YHFG team, i will send you a more informed mail and respond
to the questions you raised in your mail. Thank you for believing in
what we do -- am highly encouraged by your magnanimous attitude towards
our project. Thank you so much!”
John

Daarna volgde nog veel meer mails met heel veel oprechte woorden en bedankjes, je wordt er verlegen van. Uiteraard 15.000 euro is heel veel, ook voor ons, maar om daar zo ondersteboven van te raken. Dit was de eerste (her)kennismaking met verschil in cultuur…
Het prachtige is dat door deze donatie de YHF nu kan starten met het bouwen van een Junior Highschool. Totale kosten zijn 60.000 euro, totale donatie is nu 35.000 euro, voldoende om de bouw mee te starten.
De kinderen zijn ook al bezig met de reis. Tijdens afsluiting van het project op school “Reis om de wereld” hebben Tamara met haar klasgenootjes een loterij georganiseerd. Bij Stan in de klas zijn er koekjes gebakken, ijs gemaakt en hebben een paar klasgenootje een dansuitvoering gegeven. De betrokkenheid en enthousiasme van alle kinderen en ouders was erg hoog, in totaal is er 225 euro opgehaald voor Ghana!
We kijken erg uit naar de deze reis, maandag 21 juni vertrekken we naar Accra. Daar gaan we eerst een aantal dagen acclimatiseren aan de kust, vervolgens reizen we per auto in 2 weken naar Noord Ghana. We reizen per auto met chauffeur en gids, dit hebben we geregeld met Jolinaiko tours. Na onze 3 weken vrijwilligerswerk, gaan we verder met de rondreis en bezoeken we Togo en Benin en arriveren zo rond 12 augustus weer in Accra. We hebben voldoende rustpunten ingebouwd om af en toe eens flink bij te komen.
We zijn heel, heel benieuwd hoe alles verloopt, vooral hoe de kinderen het ervaren. De voorbereidng is uiteraard in volle gang, vaccinaties zijn grotendeels gehaald, visum loopt, en afgelopen week de eerste inkopen gedaan. Geïmpregneerde muskietennetten zijn in huis, evenals de lakenzakken en waar we nog het meest enthousiast over zijn is een zaklamp die aangeslingerd kan worden; 1 minuut slingeren en je hebt voor 8 uur licht, voor in de lemen hut……

• 01 Juni 2010 - 18:15

Mart En Hilde:

Bij het scheiden van de markt, want morgen gaan we voor een maand met vakantie,wensen we jullie heel veel succes en plezier in dit voor ons mysterieuze en donker Afrika. Geweldig dat jullie dit doen.
    Geniet er met juliie kinderen fijn van.

• 18 Juni 2010 - 08:42

Vincent:

Dit is een grote verrassing! Ik kreeg een linkje van Manon.
    Ik wens jullie een hele goede reis.
    (komende 8 weken niet tennissen zeker?)

• 29 Juni 2010 - 19:49

Karen Mauve:

Ik was vandaag bij Dorien en Maarten, raar hoor Joep om je dan niet te zien. Bij ons is er een hittegolf, dus we kunnen ons een beetje voorstellen hoe jullie lopen te puffen, maar ik denk dat die warmte snel zal wennen. Een heerlijk reis en ik volg jullie verslag op de voet.

Shalagaisle (zoeloe phoenetisch voor tot ziens)

Ammama, Karen