Terug naar de kust - Reisverslag uit Ada, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu Terug naar de kust - Reisverslag uit Ada, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu

Terug naar de kust

Door: familieschonk

Blijf op de hoogte en volg Ruud Elise Stan Tamara Joep

10 Augustus 2010 | Ghana, Ada

De laatste week is aangebroken en hoogste tijd voor wat meer relaxen. In Ouidah aan de kust van Benin, hebben we een mooi hotel aan zee met groot zwembad. Heel luxe kun je het nog altijd niet noemen maar het witte strand, de palmbomen, de wijn en het relatief lekkere eten waarin de franse invloed nog duidelijk merkbaar is, geeft het geheel een exotisch tintje ook al zijn we weer een van de weinige gasten. De kinderen liggen de hele dag in het water en af en toe nemen we een duik in zee met hoge golven maar veel stroming. Ouidah is bekend om z’n slavernij. Vanuit Europa zijn het vooral de Portugezen die hier een rol in hebben gespeeld, maar ook hier is men zich ervan bewust dat de Afrikaanse koningen niet het initiatief tot de slavernij hebben genomen, maar wel profiteerden van de voordelen. Beiden schuld dus. We hebben ook de python tempel bezocht, waar het wemelde van de” ongevaarlijke pythons” zoals men beweerde. Hmmm, weinig vertrouwen in. Toch waren we zo stoer om de python te aaien of met de python om ons nek op de foto te gaan. Zowel Joep als Elise hebben de nacht erop over slangen gedroomd, brrrr.
In Possotome is het geloof in voodoo heel sterk en de invloed op het dorp en de bevolking was goed zichtbaar. Liggend aan een groot zout meer, waren er veel visactiviteiten. We merken dat we zo langzamerhand een beetje dorpjes-moe worden. Vooral Joep kan het steeds slechter opbrengen om mee te lopen.
Na Possotome staat nog een paar dagen relaxen aan het strand op het program voordat we naar huis terug vliegen. Alle formaliteiten bij het passeren van de grenzen Benin en Togo hebben we weer doorstaan, soms hielp het om onze troef Joep in de strijd te gooien. Zelfs de grootste bullebak smolt als Joep z´n allerliefste glimlach tevoorschijn toverde. Weer terug in Ghana verblijven we in `Dreamland`` in de kustplaats Ada. Het is een klein guesthouse met 4 kamers en een hippieachtige uitstraling, gerund door en ghanees-duits koppel. Leuk opgezet maar in een kustomgeving waar je een beetje naargeestig van wordt. Zeker niet onze dream. Op Tamara haar verjaardag hebben we gezwommen in een hotel gelegen aan de monding van de Voltariver, waar prachtige huizen staan met terrassen op steigers en speedboten in de achtertuin. Dit is echt een pracht stuk natuurschoon, maar een schrijnender tegenstelling tussen arm en rijk hebben we nog niet eerder in Ghana gezien. Wel een heerlijke en gezellige verjaardag gehad.