regentijd - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu regentijd - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu

regentijd

Door: familieschonk

Blijf op de hoogte en volg Ruud Elise Stan Tamara Joep

23 Juli 2010 | Ghana, Accra

We waren helemaal vergeten dat het regentijd is, nou dat weten we nu. Vanaf gisterenavond regent het met af en toe een moment droog. Dit was ook hard nodig. Ja, ook de Ghaneese boeren klagen…
Op dit moment zitten we al weer drie dagen in het derde traditionele dorpje (Sognaayilli), nu bij een groot moslim gezin. Het gezin bestaat uit Mohamed (hoofd van het gezin), zijn eerste en tweede vrouw en iets van dertien kinderen. Het hutje waar we in verblijven is slecht onderhouden maar wel waterdicht, best wel belangrijk nu.
Gisteren hebben we een tour gemaakt door het dorp en hebben daar een aantal activiteiten bezocht. Als eerste hebben we de vroedvrouw bezocht die net een baby gingen wassen. Ook al hebben we zelf drie kinderen, dit ging toch heel anders. Kinderen worden volgens traditie de eerste drie maanden tweemaal per dag door de vroedvrouw gewassen met een speciale zeep, gemaakt van as, chemicals, sheanutbutter en water. Daarna moesten we natuurlijk ook de (vice-) chief bezoeken met maar liefst drie vrouwen en volgens ons hard op zoek naar een vierde……. Ook hebben we Kuli Kuli gemaakt, een soort koekje gemaakt van pinda’s. Ook hier kon de southsayer niet ontbreken, deze was echter spraakzamer dan degene in Gowrie. We hebben veel interessante toekomst perspectieven gehoord waarvan zelfs een enkele waar was. En voor Stan is een hele bijzondere toekomst voorspeld, echter hij mag dit tegen niemand vertellen anders komt het niet uit!
Van 18 tot 21 juli hebben we in een guesthouse `Green House` in Karimenga gezetten. We waren de eerste gasten in dit traditionele guesthouse en werden daarom ook vriendelijk verzocht veel feedback te geven over het verblijf, eten en `workshops`. Het prachtig gelegen traditionele Guesthouse was opgezet door de gehele community. Een heel erg arme community met veel te hoge verwachtingen van de gasten die langskomen.
In de community en de omgeving hebben we een herbal tour gemaakt en is ons alles bijgebracht over de verschillende kruiden en bomen die gebruikt worden om ziektes als buikpijn, diarree, koorts, malaria enz. te genezen. Het mooiste was het middel tegen hoofdpijn, cow shit . Geen last meer van hoofdpijn maar er is ook niemand meer die bij je in de buurt wilt komen.
Ook hadden we de gelegenheid om te zien hoe sheanutbutter traditioneel wordt gemaakt. Een zeer arbeidsintensief en zwaar werk uitgevoerd oor de vrouwen uit het dorp.
Omdat we de eerste gasten waren, zijn we aardig in de watten gelegd en werden we wederom door de chief getrakteerd op een levende kip en door de community op ongeveer 25 Guinea fowl eieren. Ook deze kip hebben we niet opgegeten maar gedoneerd aan het Guesthouse……………
Het regent nog steeds, we hebben alle telefoons en camera opgeladen in een restaurant in Tamale en ons zelf getrakteerd op een Pizza en een heerlijk koud biertje (dat was een tijd geleden)

• 23 Juli 2010 - 17:59

Erica:

Hallo allemaal,
    vanuit Schotland volg ik jullie avontuur, prachtige foto's trouwens. Keep the good work going!

• 23 Juli 2010 - 18:44

Saskia:

Hallo familie Schonk, Wat een leuke foto's eindelijk niet alleen woorden maar ook beelden.
    Prachtig zeg, die foto van de olifant en Stan. En zo te zien hebben Tamara en Joep het ook naar hun zin. Ruud heb je de stenen getelt? Ik hoop niet dat je het een gewoonte gaat vinden om meerder vrouwen te gaan onderhouden, het zou kunnen zijn dat je de gewoontes van het land overneemt als je zolang van huis bent. Maar goed we zullen wel zien wat je mee naar huis neemt! Maar vergeet Elise niet mee terug te nemen. Straks zit ze vast aan één of andere Chief.
    Heel veel succes tijdens de regentijd. wij kunnen ook wel wat regen gebruiken. :-)
    Groetjes Saskia en Paul

• 24 Juli 2010 - 18:26

Ton En Bep:

ik was erg blij weer iets van jullie tehoren en met de plaatjes erbij.Bijna gevraagd aan Stan vertel het ons toch maar.maar dat mag niet.Heeft Joep nou al begrepen dat hij nu in echt Afrika is.Veel liefs en tot de volgende keer.

• 25 Juli 2010 - 19:02

Juli & Maarten:

Wat een mooie verhalen en foto's allemaal. De foto van Ruud voor het bord vat goed samen waar jullie het voor doen, lijkt me. Eet smakelijk, trouwens!! Groetjes Juli en Maarten

• 27 Juli 2010 - 09:01

Karin:

Hoi Elise en familie, erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. en wat een mooie foto's. Geniet ervan!

Groetjes, Karin.