Het leven in Gowrie - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu Het leven in Gowrie - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Ruud Elise Stan Tamara Joep Schonk - WaarBenJij.nu

Het leven in Gowrie

Door: familieschonk

Blijf op de hoogte en volg Ruud Elise Stan Tamara Joep

12 Juli 2010 | Ghana, Bolgatanga

Het leven in Gowrie
Het dorp Gowrie ligt ca 15 km van Bolgatanga af. Het is een vrij groot en uitgestrekt dorp. Rondom de compounds hebben de bewoners land waarop ze hun producten verbouwen. In deze tijd van het jaar, het regenseizoen, wordt er van alles verbouwd maar het concentreert zich vooral rondom mais, groundnuts, rijst en diverse graansoorten. Er is een primairy school, junior high school en senior high school. Daarnaast een kerk, een struisvogelfarm en er zijn diverse drinking spots waar water en wat frisdrank te koop is (en degene die bier verkoopt hebben we al gevonden!) Verder wat biscuits, crackers en (heel belangrijk) toilet papier. Heel veel huizen zijn nog traditioneel gebouwd, maar de modernisering begint hier door te dringen. Een klein deel van de bevolking (die het kunnen betalen) heeft al elektriciteit, en de rieten daken worden zo langzamerhand vervangen door zinken golfplaten. Ook het gezin waar wij verblijven hebben zinken daken, met uitzondering van onze hut.. ja je wilt traditioneel of niet. Vannacht gemerkt dat het dak niet helemaal lekdicht is!
De dag begint als de zon opkomt, om 6 uur wordt eerst het plaatsje helemaal aangeveegd met de sweeper (soort roe), daarna wordt ontbijt klaar gemaakt voor ons (thee met zoet wit brood en suiker). Alleen Joep is er dolenthousiast over. Gelukkig is er fruit voldoende, en vullen we het zelf aan met crackers en smeerkaas. De man gaat om half acht op de fiets naar z’n werk, hij doet daar zo’n 1,5 uur over. De oudste dochter Cynthia (8 jaar) gaat tot 12 uur naar de kinderopvang, volgend jaar start ze op de primairy school. Moeder en oma passen op de andere 2 kinderen en beginnen de voorbereidingen voor de lunch. Lunch bestaat meestal uit rijst of spaghetti met een prutje (tomatensaus met vis, en soms wat groente). Supper meestal uit een variatie op de lunch maar dan met banku, rijstballen of andere creaties. Ze kunnen erg goed koken, zelfs de kinderen eten er (soms) goed van, het begint echter wel een beetje eentonig te worden. Gedurende de dag is er niet heel veel actie,wij kaarten veel zowel afrikaanse als Nederlandse spelletjes. Uno is wel de favoriet, ze vinden dit een prachtig spel. De hele dag hangen er kinderen om ons heen uit het dorp, Joep en Stan voetballen veel met ze.
Het douchen zonder stromend water gaat uitstekend. In de open lucht, bak water over je heen, insoppen en weer uitspoelen met een bak water. We hebben slechts 5 liter water nodig voor en volledige wasbeurt.. In Nederland verbruiken we gemiddeld 60 liter water per douchebeurt! Het enig jammere is dat ze de douche ook als toilet gebruiken, maar ach slippers aan en neus dicht. Voor ons is een apart milieuvriendelijk toilet gemaakt, een gat in de grond met een hokje erom heen gebouwd. Maar dat hebben we met kamperen ook wel eens gehad, alleen zijn hier meer vliegen…
We hebben wel al een doktersbezoek achter de rug. De tweede dag liep Stan van boven en onder helemaal leeg en kreeg in de middag koorts. Voor de zekerheid doktersbezoek geregeld. Dat ging echt voortreffelijk, 1 telefoontje naar Meet Africa, en taxi werd geregeld om naar Bolgatanga te gaan. Bij de kliniek werden we begeleid door een medewerker van Meet Africa. Gelukkig geen malaria, wel een infectie en, zoals we al waren gewaarschuwd, je komt er met een zak vol pillen uit. Stan knapte al snel op s’avonds werden gebeld door Ibrahim van Meet Africa. Indien nodig konden we hem s’nachts bellen. Gelukkig was dit niet nodig maar wel geruststellend. Er wordt hier goed voor ons gezorgd en er wordt regelmatig getoetst hoe het met ons gaat.
En dan toch nog even over gisteravond,de finale, wat een kater zeg. We hadden voor de support oranje petjes en fluitjes uitgedeeld, maar helaas mocht het niet baten. Hoop dat de stemming in Nederland niet al te bedrukt is.
Vanmiddag bezoeken we een waarzegger, dus in het volgende verhaal kunnen we vertellen hoe onze toekomst er uit gaat zien!

• 12 Juli 2010 - 16:49

Suzana:

Wat een belevenis zeg, ik ben echt jaloers. Het voetbal was uiteraard erg zonde, maar ik vond het wel een hele leuke belevenis. Overal mensen op straat met oranje versiering! Wel erg spannend en niet goed voor je hart. Dat maken van stenen klinkt erg bijzonder; iets voor de nederlandse markt??
    Wij gaan zaterdag op vakantie, joepie!! Hebben jullie daar ook een riviertje ofzo, waar je even in kan verkoelen? Of valt het wel mee.
    Groet Suzana

• 13 Juli 2010 - 09:24

Conny De Bruijn :

Hallo,
    ik lees met veel plezier jullie verhaal, nu in een huisje in the middle of nowhere,op Texel en wens jullie nog heel veel mooie verhalen toe ....en nu maar hopen dat de waarzegster ook een goed verhaal voor de toekomst heeft :)
    Liefs Conny

• 13 Juli 2010 - 10:19

Marcel:

Geweldig om jullie ervaringen en sfeerbeschrijvingen te lezen. Krijg ik bijna heimwee van. Hopen dat jullie verdere gezondheidproblemen gespaard blijven.
    Enjoy !
    Marcel

• 14 Juli 2010 - 21:57

Johannes:

Wat een belevenissen; fijn dat we via het web hier deelgenoot van zijn. Vandaag zit ik in Brussel en het kan hier ook goed regenen.
    Veel plezier en succes.

• 15 Juli 2010 - 09:04

Lida Vd Sar:

Hi Elise en fam
    Jullie maken een mooie reis zeg! Ben benieuwd naar de waarzegger. Heel veel plezier en succes met het project. Groetjes Lida

• 15 Juli 2010 - 13:07

Philip:

Lieve Joep

Gelukkig is het leuk in Ghana. Ik was eerst in de bergen wandelen in Zwitserland. Ik ben nu in Italie, daar is het ook erg warm. Gelukkig hebben we een mooi zwembad met een glijbaan. Ik heb Russische vriendjes hier en daar voetballen we veel mee. Ik kan al bijna zonder bandjes....maar dat mag niet zonder papa en mama. Wat een brutale apen zeg, dat ze jouw Sultana gepakt hebben. Nog veel plezier op reis en groeten aan de rest van je familie (ook de Afrikaanse). Groet van Philip

• 15 Juli 2010 - 18:59

Hannah:

hoi,

Wat jammer dat Stan ziek werd. Voor wie waren de Ghanezen in de finale? Ik hoop dat jullie toekomst er goed uit ziet.

groetjes Hannah

• 15 Juli 2010 - 19:09

Ton En Bep:

hoe gaat het met Stan? enja het was jammer maar ze zijn toch als helden binnen gehaald in Amstrdam.Hier is alles goed hoor.Alleen ja we missen jullie wel
    liefs van ons.